Sidan är under utveckling, viss funktionalitet kan därmed saknas. Kontakta oss om du behöver hjälp.
Sidan är under utveckling, viss funktionalitet kan därmed saknas. Kontakta oss om du behöver hjälp.

Kampen om samhällsreligionen: Dagens Nyheters djävulskampanj 1909

259 kr - 259 kr
259 kr
259 kr - 259 kr
259 kr
SKU 978-91-7580-780-5
1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde.Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten – inte som tidigare på kyrkans egna arenor. För Dagens Nyheter visade sig kampanjen handla mer om kyrkans ställning i samhället än om den svåra frågan om ondskans problem. Djävulsstriden uppvisade mönster som förklarar Svenska kyrkans förändrade ställning i ett samhälle på väg in i det moderna. Pressen skaffade sig privilegiet att formulera problemen, på kyrkans bekostnad. På den kyrkliga sidan drog de kyrkliga företrädarnas ställningstaganden i debatten upp linjer som fortfarande har återverkningar. Djävulsstriden blev en del av dragkampen om det moderna svenska samhällets gemensamma religion, en kamp som fortsätter än i dag.Sven Thidevall är teologie doktor i kyrkohistoria, forskare och biskop, verksam i Örebro och Uppsala.Häftad, 318 sidor. [Språk: Svenska] Häftad

Titel: Kampen om samhällsreligionen: Dagens Nyheters djävulskampanj 1909
Förlag: Artos & Norma