Kyrkopedagogik i Munkfors - en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka - Studier i de samhällvetenkspaliga ämnenas didaktik nr 20

Kyrkopedagogik i Munkfors - en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka - Studier i de samhällvetenkspaliga ämnenas didaktik nr 20

Dalevi, S & Osbeck, C

Antalst

Artikelnummer

978-91-86637-07-1

Lagerstatus

Beställningsvara

Köp 100 för 119 kr/st - spara 25%

Köp 50 för 127 kr/st - spara 20%

Köp 25 för 135 kr/st - spara 15%

Köp 10 för 140 kr/st - spara 12%

Köp 5 för 143 kr/st - spara 10%

159 kr

inkl. moms

Beskrivning

Svenska kyrkor och kyrkogårdar bär ofta på ett unikt arv av bygdens kulturella och religiösa historia.

Men frågan är om och i så fall hur svenska skolelever kan tillgodogöra sig kyrkorum?

Under åren 2009 till 2011 arbetade Thomas Pfitzinger-Drewes och ett arbetslag i Svenska kyrkan, Munkfors församling i Värmland, med att inhämta kunskap om och omsätta den tyska kyrkopedagogiska metoden till svenska förhållanden.

De arbetade kontinuerligt i nära samarbete med skolor i Munkfors kommun. Kyrkopedagogikens målsättning är att ge människor möjlighet att få en relation till och förståelse av kyrkorummet utan att för den skull behöva bekänna sig till någon tro.

I den här boken beskriver Sören Dalevi och Christina Osbeck hur framförallt elever på de skolor som deltog upplevde dessa kyrkopedagogiska visningar men också lärares och skolledares perspektiv synliggörs.

I ett avslutande kapitel diskuteras projektet i relation till den svenska skolans läroplan.

Erfarenheterna från projektet, exempelvis om förarbetets betydelse för deltagarnas upplevelse, är intressanta att uppmärksamma både då det gäller studiebesöksmetodik generellt och för skolans relation till andra trossamfund. [Språk: Svenska] Häftad