Sidan är under uppbyggnad, viss funktionalitet kan därför saknas. Kontakta oss om du behöver hjälp.
Sidan är under utveckling, viss funktionalitet kan därmed saknas. Kontakta oss om du behöver hjälp.

Rosenkransen

159 kr - 159 kr
159 kr
159 kr - 159 kr
159 kr
SKU 978-91-637-6269-7
Rosenkransen uppfattas ofta som det katolska andaktsföremålet framför andra. Den nådde Sverige omkring år 1500 och möter i den kyrkliga konsten från årtiondena före reformationens genombrott i bilder, där jungfru Maria och Jesusbarnet omges av en krans av rosor. Bönen riktas till stor del till Maria men handlar om Kristus och hans frälsningsverk, hela vägen från bebådelsen för den unga flickan i Nasaret fram till hennes kröning i himmelen, där hon representerar hela den frälsta mänskligheten. Genom Rosenkransens böner får vi alla vandra den vägen, från den ringa början i grottan i Nasaret till kyrkans slutgiltiga förhärligande i himmelen. Ur Biskop Anders Arborelius förord: ”Det är genialt av Tord Fornberg att knyta rosenkransens mysterier så tydligt till vad Bibeln säger och illustrera detta med bilder från de bibliska platserna. Till sitt väsen är rosenkransbönen bara en meditation över vad Bibeln säger om frälsningshistoriens viktigaste händelser. I gemenskap med Jungfru Maria får vi se på Jesus med hennes ögon, älska honom med hennes hjärta och tjäna honom med hennes händer. Vi kommer Jesus ännu närmare genom hennes försorg. Vi blir ännu mer förenade med Jesus när vi låter Maria leda oss fram till honom.” Tord Fornberg är docent i Nya testamentets exegetik och undervisar på Uppsala universitet och Newmaninstitutet i Uppsala. 82 sidor häftad, illustrerad i färg Materialet är tidigare publicerat i Katolskt magasin nr 12/2011–10/2013. [Språk: Svenska] Häftad

Titel: Rosenkransen
Förlag: Katolskt Magasin