Varukorg

Varukorgen är tom.

Dessa leveransvillkor uppdaterades 2015-11-30

Välkommen att handla från vår hemsida. Läs noga igenom dessa leveransvillkor innan du beställer första gången. Det kan även vara bra att titta till dem då och då eftersom de kan komma att ändras. Här är fakta om oss:

N O A K ab - Nådens ord och attiraljer katedralbokhandeln AB
Kyrkogatan 4
222 22 Lund
E-post: info@arken.se
Hemsida: www.arken.se
Tel.: 046-333 888
Fax: Ingen fax
Organisationsnummer: 556605-1016
Bankgiro: 124-4680   

 

Registrering/Betalsätt

För att kunna beställa från oss måste du registrera dig som kund (klicka här). I och med att du gör det lämnar du ditt samtycke till att vi behandlar personuppgifterna genom att införa dem i vårt kundregister. Inga personuppgifter lämnas ut till tredje part. Om du behöver ändra något i din registrering görs detta när man "gått till kassan" innan man slutligen befräftat ordern.

Kortbetalning med VISA/MasterCard är standard som betalningssätt. Vi använder oss av PAYNOVA (- klicka på denna länk för att komma till deras hemsida). Kortbetalning är ett säkert betalsätt och vi har fasta rutiner för att så snabbt som möjligt betala tillbaka pengar om en vara fattas eller du som kund ångrar dig.

Vi hade tidigare förskottsbetalning som ett alternativ. Tyvärr missbrukades det genom att beställningar las som aldrig betalades. Vi har därför avvecklat det alternativet och hänvisar till kortbetalning. Om man absolut inte kan betala med kort på nätet kan vi fortfarande göra en förskottsfaktura, men då får ni ringa in och andra villkor gäller.

  

Fakturering är reserverat för medlemmar i Arken ek. fören. och församlingskunder, vilka vi uppmanar att handla mot faktura eftersom det är vid fakturering som vi kan ge de rabatter som gäller enligt flikarna 'Medlemmar' samt 'Församlingar' ovan. Anledningen till att vi inte längre fakturerar privatkunder är att vi tyvärr allt för ofta inte fått betalt. Är du en sedan tidigare känd kund för oss och har brukat handla mot faktura, kan vi göra undantag. Detta avgör vi från fall till fall och vårt beslut kan inte bestridas. Även företag kan handla mot faktura, men då måste organisationsnummer lämnas.

 

Läs om våra medlemsregler här! Och församlingsrabatter här!

 

Fakturan ska betalas inom 15 dagar för medlemmar, och inom 30 dagar för församlingar/företag. Beställningar från utlandet faktureras inte (Undantag finns - klicka här för internationell betalningsinfo eller kontakta oss för betalningsinformation på info@arken.se.) Vid försenad betalning utgår en påminnelseavgift på f.n. 40 kr. Vid inkasso (efter en andra påminnelse) tillkommer ytterligare 160 kr.

Vill du handla till din församling/företag måste du ändå registrera dig med ditt personnummer, men du anger då församlingens/företagets namn och adress. Du som kund kan ha flera registreringar (privat och till församlingen/företaget) och samma församling/företag kan ha flera registreringar (en för varje anställd). Detta för att det bakom varje beställning måste finnas en ansvarig person, och det sker enklast genom att varje inloggingen är personlig.

I och med att du gör en beställning har du accepterat dessa leveransvillkor.

För att dessa leveransvillkor ska gälla har vi endast möjlighet att ta emot elektroniska ordrar via www.arken.se - vi kan inte ta emot order på telefon eller brev. All korrespondens mellan dig och oss förutsätts ske via e-post. Det finns givetvis möjlighet att ringa oss för att få hjälp med sin beställning, och det är i vissa fall (som vid beställning av de flesta av Slabbincks produkter) en nödvändighet, men då gäller andra leveransvillkor – främst vad gäller frakten.

 

Orderbekräftelse

När du skickat din order får du en orderbekräftelse på e-post från oss. Om denna orderbekräftelse uteblir ber vi dig kontakta oss.



Priser 

Alla priser är inklusive moms men exklusive fraktavgifter. Vi reserverar oss för prisändringar. I de fall en vara inte kan leveras till det priset som gällde vid beställningstillfället kommer vi meddela dig prisändringen och du har möjlighet att häva köpet (gäller främst varor som ej finns i lager vid beställningstillfället).

Många av våra artiklar har kanske inte varit lagervara på länge och kanske dessutom är import. Det gör att prisändringarna ibland kan upplevas som stora. Men som sagt - som kund kommer du alltid ha möjlighet att ta ställning till det nya priset, som vi ska försöka meddela dig så snart vi kan.

Vi har varor som är stafflade (dvs har mängdrabatt), denna syns inte i webbshoppen utan först när vi fakturerar. Som sagts ovan, är det därför viktigt att ni som församlingskunder väljer faktura som betalningssätt.

Leverans 

Dina varor levereras direkt hem till angiven adress i vanligt brev (skulle paketet bli skrymmande kan du få hämta ut det vid Postens utlämningsställe). Vid större beställningar som går som paket använder vi i huvudsak DHL som leverar till utlämningsställen för privatpersoner (sk Service Point).

Till företag och församlingar körs varorna ut med DHL. I enstaka fall, främst till mindre orter, går det med Postens postpaket och får hämtas ut vid Postens utlämningsställe. OBS! Vid leverans med DHL är det viktigt att församlingen har en heltidsbemannad expedition annars finns risk att paketet inte kan levereras. Vi kommer då fakturera en ytterligare frakt alternativt en administrativ avgift som vi beläggs med från DHL. Så om expeditionen inte är bemannad ber vi er meddela oss detta!

Om varan skadas eller försvinner under transporten är det Arken som ansvarar för detta. Om varan skadas eller försvinner vid retur är du ansvarig.



Leveranstider 

Om det du beställer finns i lager är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Vi reserverar oss för att postgången kan ta lite olika lång tid.

Varor som är tillfälligt slut i vårt lager, eller som inte alls är lagervara, har lite olika leveranstid. Vår målsättning är att meddela dig vilken leveranstid du kan förvänta. Du har då möjlighet att häva köpet. Kontakta oss i så fall (info@arken.se). Om du tycker en leverans dröjer, tveka inte att kontakta oss. Vi är ett litet företag som gör många saker samtidigt, varför - tyvärr - en del faller mellan stolarna. Speciellt gällande dröjande leveransbesked. Vi ber om ursäkt för detta, och gör vad vi kan för att det inte ska drabba våra kunder.



Frakt

En kostnad för frakt tillkommer på varje order med 39 kr inom Sverige och 200kr till övriga länder (USA 1000kr & Norge 300kr).

 
I de fall beställningen innehåller varor som ej finns i lager tar vi kontakt för att utröna huruvida vi ska vänta med alla varorna tills vi kan skicka allt eller om vi ska dela upp sändningen. Vid delad sändning står kunden för dubbla fraktkostnader. Den andra fraktkostnaden faktureras i samband med den andra leveransen, oavsett betalningssätt vid beställningstillfället.

Vid brådskande beställningar måste detta anges i meddelandet till oss. Varorna skickas då med snabbast möjliga leverans, och bör nå dig på 2 arbetsdagar. I dessa fall tar vi ut frakt enligt Postens tariffer, (dock minst 39 kr).

Vi har inga faktureringsavgifter, expeditionsavgifter eller liknande vid beställning via webbshoppen.



Beställningar för export 

Vid beställningar från annat land än Sverige gäller andra villkor. Beställningar från utlandet faktureras inte (Undantag finns -klicka här för internationell betalningsinfo eller kontakta oss för betalningsinformation på info@arken.se.) Vid kortbetalning tar vi ut en frakt på 200 SEK (USA 1000 SEK och Norge 300 SEK). Vi tar ut den faktiska fraktkostnaden vid förskottsbetalning. Leveranstiden kommer i det senare fallet att bli något längre, men vid kortbetalning strävar vi efter att du ska ha leveransen inom 5-7 dagar (förutsatt att alla beställda varor finns i lager). Kortbetalning är det betalningsalternativ som gäller (undantag för Svenska församlingar i utlandet där beställaren har svenskt personnummer).

 

Information regarding international payments!

Please instruct your bank to forward the payment to:

BIC address: SWEDSESS

Sparbanken Skåne Lund

IBAN account number: SE44 8000 0831 3952 4091 1650 

With payment please quote customer number (KdNr)

and invoice number (Fakturanummer)

Please observe: Because of the exchange fee we must ask You to add 60 Skr to the amount if
You pay the invoice in another currency than € - or You will be charged with 60 Skr on a new invoice.

 

Till våra nordiska kunder:

Vi håller på att avsluta våra nordiska bank/postgiron,

så vi ber er använda ett av ovanstående betalningssätt.

 

Ångerrätt 

I enlighet med distanshandelslagen har du rätt att returnera beställda felfria varor (Gäller endast köp över 300 kr). Meddelande om detta ska lämnas omedelbart vid varans mottagande, dock senast inom fjorton (14) dagar från att du mottagit varorna. Meddelandet skall ske per e-post till oss (info@arken.se). Vi tar emot din ångerrättsförfrågan och ger dig klartecken. Ett outlöst paket innefattas inte av ångerrätten, utan debiteras enligt nedan.

Meddelandet skall innehålla fakturanummer samt titel på de produkter som du vill returnera. De returnerade varorna skall vara i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning, d.v.s ev. skyddsplast får inte vara bruten. Returnera varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna. Du måste själv bekosta returporto. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.

Skicka ditt ångrade köp till:
Arken bokhandel
Kyrkogatan 4
222 22 Lund

OBS! Innan du returnerar ett ångrat köp måste du alltså kontakta oss (info@arken.se) för att få det ångrade köpet godkänt. En retur som kommer till oss utan godkännande lämnas utan åtgärd.



Reklamationer 

Om en sändning du får innehåller skadade eller fellevererade varor skall du göra en skriftlig reklamation inom 7 dagar från det att du fått paketet. Reklamationen skall göras per e-post till oss (info@arken.se). Beskriv noggrant vad som är felaktigt. Vår kundtjänst tar emot din felanmälan och meddelar hur du ska gå till väga.

Skicka tillbaka varan i det skick som den mottogs så får du en ny vara. Är varan fellevererad skall den returneras i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning, ev. skyddsplast får inte vara bruten. Returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av denna). Fyll i orsaken till returen på fakturans baksida!

Skicka returen till:
Arken bokhandel
Kyrkogatan 4
222 22 Lund

OBS! Innan du returnerar defekt/fellevererad vara måste du alltså kontakta (info@arken.se) för att få returen godkänd. En retur som kommer till oss utan godkännande lämnas utan åtgärd.



Beställda paket som inte löses ut 

Brev eller paket som inte hämtas ut eller inte kan levereras till den adress som uppgivits debiterar vi med f.n 200 kr för att täcka de kostnader som uppkommer för oss.



Lagar och rättigheter 

Har du några frågor eller synpunkter är du välkommen att höra av dig till info@arken.se. Vi strävar efter att följa Konsumentverkets (www.konsumentverket.se) regler för internethandel. Om det uppstår en tvist som vi inte gemensamt kan lösa lovar vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens (www.arn.se) utslag.